Simklubben ENA vill öka simkunnigheten

• 20 mar 2024

Simklubben ENA erbjuder samarbete med Kommunen.

Läs mer i Enköpingspostens artikel.

Larmet: Var tionde elev riskerar underkänt (eposten.se)

Artikel i Enköpingsposten 2024-03-17

Samarbete kan förbättra simundervisningen i skolorna

Var tionde elev i de kommunala skolorna i Enköping riskerar att bli underkänd i ämnet idrott och hälsa då de inte når målet för simkunnighet. Nu planeras för ett samarbete med Simklubben ENA för att förbättra resultaten.

Enligt kommunens uträkning är det i nuläget 55 elever i årskurs sex, av totalt 446 elever, som riskerar att inte få betyg i ämnet idrott och hälsa då de inte har den simkunnighet som beskrivs i kursplanen.

Hos Simklubben ENA märker man av en ökad efterfrågan på simundervisning.

– Föräldrar vi pratar med upplever att det finns en brist på simundervisning och vi märker av ett ökat tryck hos oss i klubben, säger Maria Bakas, ordförande i klubben.

I ett brev till kommunen erbjuder simklubben nu ett samarbete med utbildningsförvaltningen där klubben ska bistå med simundervisning så att så många elever som möjligt får godkänt betyg i ämnet idrott och hälsa.

– Det vi pratar om handlar om livräddande simning, inte tävlingssimning. Man ska kunna hantera situationen om man hamnar i vattnet.  Vi har haft simundervisning på loven för grupper med barn som ännu inte nått betygsmålen och vi vill uppmärksamma kommunen på att det börjar bli sämre över lag, säger Maria Bakas.

"Föräldrar vi pratar med upplever att det finns en brist på simundervisning" säger Maria Bakas, ordförande i Simklubben ENA.

Foto: Robin Widing/Arkiv

Enligt skollagen ska elever i årskurs sex klara vissa krav på simkunnighet för att de ska få betyg i idrott och hälsa.

Anders Härdevik, grundskolechef i Enköpings kommun, är positiv till simklubbens förslag om samarbete.

– Vi är glada över deras initiativ, det är jättepositivt. Det vore idiotiskt att inte ta emot erbjudandet om att sätta oss ned och prata, vad det leder till får framtiden utvisa, säger Härdevik.

Traditionellt erbjuds simundervisning för skolorna i förskoleklass och i årskurs två. Men det är upp till varje enskild rektor att lösa simundervisningen och den kan se olika ut på olika skolor.

Att få till simundervisning för alla elever är en utmaning för kommunen.

– Vi märker att simundervisningen inte räcker för alla elever och vi sätter in extra undervisning för dem som behöver, som i alla andra ämnen. Vi har en skyldighet enligt läroplanen att se till att eleverna klarar betygskraven i alla ämnen, säger Anders Härdevik.

"Vi märker att simundervisningen inte räcker för flera elever och vi sätter in extra undervisning för dem som behöver, som i alla andra ämnen" säger Anders Härdevik, grundskolechef i Enköping.

Foto: Anders Jagemo

En lösning med lika för alla är inte något han förespråkar då förutsättningarna varierar kraftigt mellan både enskilda elever och skolor när det gäller simundervisningen.

– Om alla redan kan simma finns inget behov av simundervisning. Men om man kan hitta individuella lösningar för dem som behöver det så är det bra.

Utbildningsförvaltningen för nu en dialog med simklubben kring möjliga vägar för framtida samarbete.