Stort tack Helena Kumblad

• 21 maj 2024

image: Stort tack Helena Kumblad

I samband med Årsmötet 2024-03 avgick Helena Kumblad som styrelseledamot, men vi vill tillägga att hon fortsätter att vara en aktiv tränare i Simklubben, vilket vi är väldigt glada för. Läs mer om Helenas arbete och engagemang nedan.

Helena Kumblad

Som aktiv simmare för SK ENA krönte Helena stora framgångar i bassängen. Här är ett axplock av hennes prestationer under åren:

• År 1999 och 2002 står Helena som segrare av Poängjakten – en klubbtävling som pågick under hela träningsåret. Förbättrade tider i bassängen omvandlas till poäng med en slutsegrare som får sitt namn ingraverat i en pampig pokal.
  • Helena tilldelas Gamla simmares vandringspris år 2000. Samma år är hon en av klubbens två lucior i samband med ENA:s luciafirande under KM.
  • Helena är 2001 och 2004 års pristagare av Stig Landströms vandringspris.
  • Som blott 14-år gammal kvalar hon in till 2003 års världscuptävlingar i Stockholm på 50m bröst. Hon når där en 20:e plats på tiden 34,46. Världsstjärnor som Ian Thorpe, Emma Igelström, Martina Moravcova och Peter van den Hogenband deltar i samma tävling. Helena kommer att delta i World Cup även 2004 och 2005 (detta år slutade hon 9:a endast 13 hundradelar från en final).
  • 2003 deltar Helena i nästan alla svenska mästerskap under året. Hon simmar riksfinal på SUM-Sim kort- och långbana, JSM på kort- och långbana, samt senior SM på kortbana.
  • År 2006 tilldelas hon Upplands Simförbunds pris som årets bästa kvinnliga simidrottare, samt Westerlundska Gymnasiets stora idrottssköld.
  • 2007 står Helena för klubbens hittills främsta framgång i mästerskapssammanhang, när hon når en 5:e plats vid SM i Halmstad den 29 juli. Därefter fortsätter Helenas aktiva karriär i Australien och sedemera i Göteborg Sim fram till 2012 med över 50 mästerskapsfinaler, världscup, och medaljer på Grand Prix.

Någonstans i samlingen av alla tävlingsmedaljer hon erövrat genom åren, ligger säkert de 18 guldmedaljerna hon tog under ENA:s klubbmästerskap mellan åren 1999-2006.

Under sin aktiva karriär slår Helena också ett flertal Uppländska distriktrekord. Hon måste räknas som en av klubbens främsta kvinnliga simmare genom tiderna.

Helena bidrar också till klubbens utveckling utanför bassängen.

Tillsammans med blivande maken Johan, och några fler simmare, drev Helena frågan om att införa klubbrekord på 50-meters bana. Något som styrelsen tog beslut att genomföra den 3 april 2007.

När en ny generation Kumblad börjar träna med SK ENA, har Helena tagit plats vid bassängkanten som uppskattad tränare och ledare.

Sedan årsmötet i mars 2022 har Helena även deltagit i klubbens styrelsearbete, både som sekreterare och som vice ordförande. Helena är även aktiv som tränare i gruppen Späckhuggare och deltar i samband med tävlingar och utbildar simmare i alla simsätt och är en fantastisk förebild och duktig pedagog.

Vi vill tacka Helena för hennes ENA-stående engagemang och tid och arbete i styrelsen och som sekreterare.

Vi är samtidigt väldigt tacksamma att hon vill fortsätta vara en aktiv tränare för både barn och vuxna. Hon är mycket uppskattad och tillför både glädje och kunskap och hennes stora erfarenhet av simning ger ett stort mervärde för hela Simklubben ENA och hon delar gärna med sig av sina kunskaper. Tack för att du fortsätter simma med oss!