Grattis på 50 års dagen Andreas Bärgård!

• 2 apr 2024

image: Grattis på 50 års dagen Andreas Bärgård!

I samband med årsmötet gratulerade Simklubben ENA Andreas Bärgård på hans 50 års dag.

Andreas Bärgård har ägnat en stor del av sitt liv åt simklubben ENA, i olika roller. Det går inte att summera hans gärning under fyra decennier på ett kortfattat sätt. Här är ett axplock:

Simmare

Som barn på 1980-talet tränade och tävlade Andreas för klubben. Han fanns bland annat med som medaljör vid Mini-KM 1984 och medaljör på KM 1986, -87, -88 och -90.

Andreas har också deltagit på många lägerresor. En av dem till Ølstykke i Danmark 1989, som vid den tiden var en av Enköpings kommuns vänorter.

Styrelsearbete

I samband med klubbens årsmöte 2001 valdes Andreas in som ledamot till styrelsen. Under 2002-2003 var han även klubbens vice ordförande.

Tränare

Andreas har haft många olika tränaruppdrag för SK ENA genom åren. Han var bland annat klubbens huvudtränare mellan 2002-2003 och deltog bland annat som ledare för klubben under SM.

När Andreas döttrar började simträna i början av 2010-talet, tog han uppdrag som tränare för klubbens barngrupper. Från 2017 är han åter klubbens huvudtränare. Som ledare har han tillbringat otaliga timmar vid bassängkanten under träning, tävling och vid träningsläger. Andreas är mycket omtyckt av såväl simmare som övriga klubbmedlemmar.

Andreas är en väldigt hängiven tränare, ord som hans tränarkollegor beskrivit honom med är: hängiven, positiv, hjälpsam, inspirerande och lägger ner hela sin själ i att få fram en bra simmare. Han är lojal och väldigt omtyckt.

Han har tränat och inspirerat många simmare under årens lopp och han har varit en stor del av Simklubben ENA’s ryggmärg.

(Foto: Helena Kumblad)